شاید کمتر کسی در سال ۲۰۱۰ فکر می کرد که هیوندایی چنین خودرویی با این طراحی و ظاهر را وارد بازار کند، اما هیوندایی با برنامه ریزی دقیق و بلند مدت موفق شد نسل جدیدتر، سوناتا yf را با ظاهری مجذوب کننده تولید و روانه بازار کند.
بیت ران – علی مینوفر: سوناتا که در لغت به معنای نوعی خاص از موسیقی است، یکی از محصولات شرکت هیوندایی کره جنوبی است که از سال ۱۹۸۵ در چرخه تولید قرار گرفته است. سوناتا yf ششمین نسل از سوناتاست که از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ وارد کشورمان شد و عده ای آن را با نام i۴۵ نیز می شناسند.
در نگاه اول در این خودرو ظاهری خشن، زیبا، کشیده و درخشان می بینیم که هر مخاطبی را جلب خود می کند. حال باید دید و بررسی کرد که آیا ویژگی های فنی این خودرو نیز مانند ظاهر آن حرفی برای گفتن دارد یا خیر؟
سوناتا از یک موتور چهار سیلندر ۲.۴ لیتری ۱۶ سوپاپ بهره می برد که توان تولید ۱۷۶ اسب بخار قدرت را دارد. ۲۲۸ نیوتون متر گشتاور این خودرو است و از یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک شیفت ترونیک یا همان دنده پشت فرمان استفاده می کند. که نسبت به نسل قبلی سوناتا بسیار بهبود یافته است.
این گیربکس با قلب تپنده خودرو یعنی موتور هماهنگی زیادی دارد و عملکرد بسیار خوبی را به نمایش می گذارد. متاسفانه در این خودرو کمی با مشکل کوبش اتاق مواجه هستیم و تا حدودی نیز سواری آن خشک است. عملکرد ترمزها بهتر شده و خودرو پایداری و چسبندگی خوبی دارد.
جدی ترین مشکل سوناتا
شاید جدی ترین مشکلی که سوناتا دارد ارتفاع کم آن نسبت به سطح زمین است. این مشکل باعث گیر کردن خودرو در سرعت گیرهای ناهموار جاده های کشورمان می شود. شاید عده ای از خریداران و مالکان این خودرو عقیده داشته باشند که با تعویض لاستیک این خودرو و انداختن چهار حلقه لاستیک فاق بلند به جای لاستیک های فابریک کارخانه، مشکل گیر کردن کف خودرو تا حدودی حل می شود، اما این کار به این سادگی ها نیست. انداختن لاستیک فاق بلند ممکن است عوارضی همچون فرمان پذیری کمتر در سرپیچ ها و شتاب گیری های بالا، کاهش قدرت ترمز و کاهش چسبندگی و پایداری خودرو را به دنبال داشته باشد.
پس بهتر است این کار را انجام ندهید. یا اگر قصد انجام آن را دارید از متخصص مربوطه و کاربلد همکاری و مشاوره بگیرید. هیوندایی از امکانات و تجهیزات بسیار خوبی در نسل ششم سوناتای خود یعنی yf استفاده کرده که باعث راحتی و دلپذیری شما خواهد بود.
طراحی داخلی نیز مانند خارجی، جذاب است و حس شیک بودن را به شما منتقل خواهد کرد. البته در مدل های ۲۰۱۴ چراغ های عقب خودرو و دکمه های داخلی تا حدودی تغییر کرده اند.
شاید کمتر کسی در سال ۲۰۱۰ فکر می کرد که هیوندایی چنین خودرویی با این طراحی و ظاهر را وارد بازار کند، اما هیوندایی با برنامه ریزی دقیق و بلند مدت موفق شد نسل جدیدتر، سوناتا yf را با ظاهری مجذوب کننده تولید و روانه بازار کند.
بیت ران – علی مینوفر: سوناتا که در لغت به معنای نوعی خاص از موسیقی است، یکی از محصولات شرکت هیوندایی کره جنوبی است که از سال ۱۹۸۵ در چرخه تولید قرار گرفته است. سوناتا yf ششمین نسل از سوناتاست که از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ وارد کشورمان شد و عده ای آن را با نام i۴۵ نیز می شناسند.
*پژو ۳۰۱ عضوی جدید در سبد محصولات ایرانخودرو چگونه است و چه قیمتی دارد؟
*آیا سوناتای کم دردسر ارزش خرید دارد؟ / بررسی و مقایسه با رقبا
*اولین خودرو برقی سایپا چگونه است ؟
در نگاه اول در این خودرو ظاهری خشن، زیبا، کشیده و درخشان می بینیم که هر مخاطبی را جلب خود می کند. حال باید دید و بررسی کرد که آیا ویژگی های فنی این خودرو نیز مانند ظاهر آن حرفی برای گفتن دارد یا خیر؟
سوناتا از یک موتور چهار سیلندر ۲.۴ لیتری ۱۶ سوپاپ بهره می برد که توان تولید ۱۷۶ اسب بخار قدرت را دارد. ۲۲۸ نیوتون متر گشتاور این خودرو است و از یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک شیفت ترونیک یا همان دنده پشت فرمان استفاده می کند. که نسبت به نسل قبلی سوناتا بسیار بهبود یافته است.
این گیربکس با قلب تپنده خودرو یعنی موتور هماهنگی زیادی دارد و عملکرد بسیار خوبی را به نمایش می گذارد. متاسفانه در این خودرو کمی با مشکل کوبش اتاق مواجه هستیم و تا حدودی نیز سواری آن خشک است. عملکرد ترمزها بهتر شده و خودرو پایداری و چسبندگی خوبی دارد.
جدی ترین مشکل سوناتا
شاید جدی ترین مشکلی که سوناتا دارد ارتفاع کم آن نسبت به سطح زمین است. این مشکل باعث گیر کردن خودرو در سرعت گیرهای ناهموار جاده های کشورمان می شود. شاید عده ای از خریداران و مالکان این خودرو عقیده داشته باشند که با تعویض لاستیک این خودرو و انداختن چهار حلقه لاستیک فاق بلند به جای لاستیک های فابریک کارخانه، مشکل گیر کردن کف خودرو تا حدودی حل می شود، اما این کار به این سادگی ها نیست. انداختن لاستیک فاق بلند ممکن است عوارضی همچون فرمان پذیری کمتر در سرپیچ ها و شتاب گیری های بالا، کاهش قدرت ترمز و کاهش چسبندگی و پایداری خودرو را به دنبال داشته باشد.
پس بهتر است این کار را انجام ندهید. یا اگر قصد انجام آن را دارید از متخصص مربوطه و کاربلد همکاری و مشاوره بگیرید. هیوندایی از امکانات و تجهیزات بسیار خوبی در نسل ششم سوناتای خود یعنی yf استفاده کرده که باعث راحتی و دلپذیری شما خواهد بود.
طراحی داخلی نیز مانند خارجی، جذاب است و حس شیک بودن را به شما منتقل خواهد کرد. البته در مدل های ۲۰۱۴ چراغ های عقب خودرو و دکمه های داخلی تا حدودی تغییر کرده اند.
امکانات
مقایسه با کیا اپتیما
مشخصات فنی سوناتا yf و کیا اپتیما ۲۰۱۳, تا حدودی باهم برابر است، اما می توان گفت که اپتیما مصرف سوخت کمتری نسبت به سوناتا دارد. اپتیما که ظاهری اسپرت و جوان پسند را از خود به نمایش گذاشته است، سواری خشکی نیز دارد، اما این خشک بودن به اندازه سوناتا نیست و خودرو از سواری نرم تر و با کوبش و سروصدای کم تری بهره می برد.
هندلینگ اپتیما راحت و لذت بخش است. در مقابل سوناتا عملکرد بهتری در گیربکس دارد که بسیار با موتور هماهنگ است. همچنین ترمزها بهتر و قوی تر از اپتیما عمل می کنند.
نتیجه گیری
اگر فردی هستید که از خودروی گران قیمت خود، کمتر در درون شهر استفاده می کنید و از آن بیشتر در مسافرت ها بهره می برید، انتخاب سوناتا تا حدودی شما را پشیمان خواهد کرد. زیرا که در بیشتر جاده های ناهموار و سرعت گیر ها، کف خودرو گیر می کند و باعث دل آزردگی شما می شود. اگر قصد خریدتان از سوناتا استفاده کلی است، همانطور که گفته شد این خودرو زیبا، جذاب و پر آپشن است اما کوبش و سروصدا نیز دارد.
قبل از خرید جلوبندی خودرو چک شود و اگر قصدتان تعویض لاستیک است، حتما با متخصص مربوطه مشورت کنید.
مشخصات
طول: ۴۸۲۱ ملی متر، عرض: ۱۸۳۴ میلی متر، ارتفاع: ۱۴۷۱، وزن: ۱۴۱۱ کیلو گرم، شتاب صفر تا صد: ۹/۵ ثانیه، میانگین مصرف سوخت: ۸/۴ لیتر در صد کیلومتر، حفاظت و ایمنی: ۵ ستاره، استاندارد آلایندگی: یورو پنج.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.